torsdag 26 februari 2015

Att vara ung och oerfaren inom arbetslivet



Arbetsrätt har genom min praktik kommit att bli ett väldigt intressant område inom juridiken och något som jag gärna vill lära mig mer om. Eftersom jag dessutom varit med om diverse tråkiga arbetslivserfarenheter så kan jag sätta mig in i olika situationer på ett bättre sätt.

När man är ung har man sällan koll på sina rättigheter. Jag har alltid varit en sådan person som vill göra sitt bästa, vara flexibel och inte ifrågasätta mina arbetsgivare. Man upplever ju att det är dem som har makten. Egentligen tycker jag att man borde lägga in en kurs om arbetsrätt redan i grundskolan. Det är ju trots allt mot arbetslivet som vi alla strävar. Hade man gjort det så hade vi säkerligen sluppit många tråkiga situationer.

Enkla och självklara saker som att få ett anställningsavtal, en skälig lön, rätt till semester och ledighet samt rätt uppsägningsperiod kan för många vara en dröm. Tyvärr är det ofta dem unga på marknaden som drabbas hårdast eftersom man inte vet hur tuff man vågar vara mot sin arbetsgivare med risk att förlora arbetet.

En kontakt jag hade genom en utbildning för några år sedan erbjöd mig en anställning på timmar. Jag fick förfrågan i ett mejl. Det lät jättespännande och jag tackade självklart ja. Vi bokade in dagar och tider och jag började arbeta i april månad. De sa redan från början att de höll på att skriva mitt anställningsavtal. Ett anställningsavtal kan ingås både muntligen och skriftligen och det finns inga formkrav. Däremot ska arbetsgivaren lämna en skriftlig anställningsbekräftelse till arbetstagaren inom en månad efter att arbetet påbörjades. Bekräftelsen ska innehålla ett antal uppgifter som t.ex. anställningsform, arbetsuppgifter och begynnelselön (Läs mer i 6 c § Lag om anställningsskydd, LAS). Även om muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga är det alltid att föredra ett skriftligt. Skulle det uppstå en tvist är det tryggast att ha överenskommelsen på papper.

När det passerat en månad frågade jag hur det gick med mitt anställningsavtal. De svarade att de fortfarande höll på med det och att det snart var klart. Hur många gånger tror ni att jag behövde fråga? Tror ni att jag fick något anställningsavtal? Och fick jag någon lön? Fortsättning följer….

 

1 kommentar:

  1. Intressant!
    Kan hålla med om att man borde ha en kurs eller ett temaarbete angående arbetsrätt i grundskolan. Iaf så borde man prata om det i gymnasiet eftersom det är då många ungdomar brukar börja sommarjobba och eller extrajobba.
    Jag tror precis som du att många ungdomar är glada över att få jobb och inte vågar ifrågasätta sin arbetsgivare.

    SvaraRadera