måndag 27 april 2015

Tidsoptimist


Jag har många nyårsaftnar avlagt ett inofficiellt nyårslöfte om att jag måste bli bättre på att komma i tid. Det gäller både till jobbet och i möte med andra människor. Jag har aldrig förstått mig på människor som älskar att vara på jobbet en halvtimme tidigare för att ta en kopp kaffe eller snacka med kollegor. Jag har alltid varit den personen som sladdat in några få sekunder innan utsatt tid. Några gånger även efter. Det värsta är arbetsplaster som har en stämpelklocka. Det var alltid lika jobbigt när man såg att klockan var 10.01 när man har arbetstid kl. 10.00. I bland tycker jag dock att minuter hit och dit känns onödigt. Så länge jag utför mitt arbete, om det nu gäller min arbetsplats, så spelar väl en minut mindre roll. Dessutom är jag inte den som alltid vill stämpla ut exakt när jag slutar så någonstans tar jag väl ikapp tiden efter jobbet.

Jag är och kommer nog alltid att vara tidsoptimist och trots nyårslöften så har den endast blivit en liten förbättring. Jag vet inte vad som krävs för att jag ska bli nästintill hundraprocentig. Att bli försenad till ett möte med en kund kan bli kostsamt om kunden ifråga värdesätter det viktiga med att komma i tid. Förseningar till läkare, tandläkare, optiker m.m. kan innebära en kortare behandlingstid men full betalning eller utebliven undersökning med full betalning. Men vad gäller om du blir försenad på ditt arbete?

Man kan säga att sen ankomst är en mindre allvarlig form av olovlig frånvaro. Om det är ok eller inte att komma försent får du reda på genom din arbetsgivare. Kommer du försent ett flertal gånger men inte får någon tillsägelse kan detta räknas som en accepterad företagskultur. Om du är arbetsgivare och inte kan acceptera att dina anställda kommer efter arbetsdagens början måste du säga till den eller de personer som det berör. En arbetstagare kan inte bli föremål för en eventuell uppsägning pga. sen ankomst förrän efter det att det upprepats ett flertal gånger och att denna upprepning har skett trots att arbetsgivaren gett varningar eller tillrättavisningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar