måndag 30 mars 2015

Lönetvist del 2


I lagen om medbestämmande i arbetslivet finns det alltså särskilda regler om hur man ska lösa tvister gällande arbetsskyldigheten. I 35 § står det skrivet om tvister angående lön eller annan ersättning. Syftet med dessa regler är att så snabbt det är möjligt kunna lösa tvisten. Paragrafen innebär att det är arbetsgivaren som måste vara aktiv för att tvisten ska lösas och inte arbetstagaren.

35 § Uppkommer mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisation, som är
bundna av samma kollektivavtal, rättstvist om lön eller annan
ersättning till medlem i organisationen, är arbetsgivaren skyldig att
omedelbart påkalla förhandling i tvisten. Kan tvisten icke lösas vid
förhandling, skall han väcka talan vid domstol. Underlåter
arbetsgivaren att påkalla förhandling eller väcka talan, är han såvitt
avser det omtvistade beloppet skyldig att utge ersättning enligt
arbetstagarorganisationens mening, om kravet ej är oskäligt. Lag (1977:532).
 


Det är alltså arbetsgivaren som omedelbart måste begära förhandling i tvistefrågan. Kommer parterna inte överens vid denna förhandling ska arbetsgivaren väcka talan vid domstol inom tio dagar. Arbetsgivaren kan vara bunden av ett kollektivavtal som säger att det ska vara både lokal och central tvisteförhandling. Då förhandlar arbetsgivaren först med den lokala fackorganisationen och om de inte kommer överens ska arbetsgivaren inom tio dagar begära förhandling med den centrala fackorganisationen. Arbetsgivaren kan bli skyldig att utge ersättning om han underlåter att begära förhandling eller väcka talan i domstol enligt paragrafen.

Jag själv var med om en arbetsgivare som inte betalade ut rätt semesterersättning till mig när jag slutade en anställning. Min arbetsgivare var dock inte ansluten till något kollektivavtal så jag och min fackförening fick förhandla på andra villkor. Den historien kan jag berätta för er vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar