onsdag 11 mars 2015

Sommarjobbens dilemman

 

I dag skiner solen och även om det har varit väldigt varmt på kontoret så att jag nästan klagade en stund så är man ju så glad. Sol, sol och värme. Tankarna om den härliga sommaren börjar dyka upp. För många av oss innebär det ledighet, semesterresor och massa tid att njuta. 

Men för många, främst ungdomar, så är sommaren en tid när det är dags att sommarjobba. För en del är det första gången man ska ut i arbetslivet medan andra har arbetat tidigare. För egen del idrottade jag under många år så jag började inte sommarjobba förrän när jag var 18 år. Mitt första sommarjobb var som simlärare inom kommunen och allt rullade på enligt läroboken. Ordentliga anställningsavtal, arbetstider, raster och lön fick jag också utan några problem. Allt var frid och fröjd för min del men så är tyvärr inte verkligheten för många andra.

Jag tror att många arbetsgivare tyvärr utnyttjar många ungdomar under sommaren, i hopp om att ungdomarna inte vet sina rättigheter eller arbetsgivarens skyldigheter. Det är ofta orimliga anställningsvillkor och många gånger finns det inget skriftligt anställningsavtal.

Jag vill uppmana alla som ska sommarjobba och är i början av sin jobbkarriär att kolla upp att det är rätt och rimliga förutsättningar för ditt sommarjobb. Alla ni andra som sedan ett tag varit ute på arbetsmarknaden, hjälp era syskon, syskonbarn, din kompis, barnbarnet kusinen, grannen eller vem den än är det gäller. Första jobbet ska ju vara en rolig historia och inte en som slutar i katastrof för att du skadade dig och inte fick ut vare sig lön eller ersättning för skadan eftersom det inte fanns något anställningsavtal och arbetsgivaren hävdar att du inte är anställd. Tänk några varv extra!

Det är viktigt att du får ett anställningsavtal. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg kan ett anställningsavtal ingås både muntligen och skriftligen och det finns inga formkrav. Däremot ska arbetsgivaren lämna en skriftlig anställningsbekräftelse till arbetstagaren inom en månad efter att arbetet påbörjades. Bekräftelsen ska innehålla ett antal uppgifter som t.ex. anställningsform, arbetsuppgifter och begynnelselön (Läs mer i 6 c § Lag om anställningsskydd, LAS). Även om muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga är det alltid att föredra ett skriftligt. Skulle det uppstå en tvist är det tryggast att ha överenskommelsen på papper. Det viktiga med ett anställningsavtal är dessutom att det på detta står hur mycket du ska jobba. Skulle du bli sjuk under ditt sommarjobb har du rätt till sjuklön för de dagar du är schemalagd.
 
Du kan kontakta facket och se om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen. I ett kollektivavtal regleras lönen inom den branschen som du ska arbeta i så att du vet att du får rätt lön för ditt arbete. Det finns även regler om arbetstider.
 
Arbetsmiljöverket menar att en arbetstagare normalt ska ha ett besked om sitt arbetstidsschema minst två veckor i förväg. Oftast kan arbetsgivaren lämna dessa besked långt tidigare också.
 
Som sagt, jobba aldrig utan ett anställningsavtal och jobba aldrig svart. Skulle du skada dig gäller sällan några försäkringar och det kan komma att stå dig dyrt om det blir allvarligt.
 
Detta är några tips på vägen till ett förhoppningsvis trevligt sommarjobb.
 
 
 
.
 

1 kommentar:

  1. Jag sökte ett sommarjobb via kommunen som simlärare när jag var 17 år. Fick inte detta tyvärr. Istället ringde en privatperson upp och frågade om jag var intresserad av att vara simlärare privat vid deras sommarställe. Lönen skulle vara den kostnad som varje elev skulle få betala.
    Först lät det som ett bra erbjudande. Men eftersom jag inte var utbildad simlärare utan bara simlärarassistent kunde jag inte teckna försäkring för barnen via SLS (svenska livräddningssällskapet).
    Jag valde då att inte ställa upp. Den äldre damen som de senaste 30 åren alltid hade styrt upp så att det fanns simlärare i den lilla byn blev så arg när jag förklarade att jag inte kunde ställa upp utan försäkringar.

    Mycket att tänka på.

    SvaraRadera